Muziek goed voor je brein - MHT Nederland

Ga naar de inhoud

Muziek goed voor je brein

Wist u dit? > Gezondheid > Muziektherapie



Kinderen verplicht op blokfluit-, viool- of pianoles sturen is zo gek nog niet. Jaren later kunnen ze daar namelijk nog de vruchten van plukken, zelfs als ze dan niet meer spelen. Het houdt de hersenen namelijk een levenlang scherp.

Het onderzoek, uitgevoerd door de American Psychological Association, omvatte zeventig gezonde ouderen tussen 60 en 83 jaar met wisselende muzikale ervaring. De musici scoorden duidelijk beter op verschillende cognitieve testen, dan de ouderen die nooit hadden geleerd een instrument te bespelen of noten te lezen.

Verbindingen in hersenen
"Muziek spelen is een uitdagende taak voor de hersenen. Het maakt het brein fitter en beter in staat zich aan te passen aan het ouder worden.", verklaart hoofdonderzoeker Brenda Hanna-Pladdy. "Het kost jaren om het bespelen van een instrument volledig in de vingers te krijgen. Wellicht ontstaan er in die tijd verbindingen in onze hersenen, die de achteruitgang van ouder wordende hersenen kunnen compenseren."

Amateurs
Alle deelnemende musici waren amateurs die rond hun tiende levensjaar begonnen met het bespelen van een instrument. Hoe langer het musiceren, des te beter waren de scores op de tests. Tijdens het testen werd onder andere gekeken naar het geheugen, het verwerken van nieuwe informatie en het benoemen van objecten.

Leeftijd
Het effect in de hersenen hangt, naast hoe lang iemand een instrument bespeelt, ook af van de leeftijd waarop gestart wordt. Hanna-Pladdy: "Er zijn cruciale periodes in de ontwikkeling van het brein, die het leereffect vergroten." Vòòr een bepaalde leeftijd is het gemakkelijker te leren. Dit maakt ook het effect in de hersenontwikkeling vele malen groter.

Het is voor het eerst dat de invloed van het bespelen van een muziekinstrument op oudere leeftijd is onderzocht. Eerder onderzoek richtte zich voornamelijk op de cognitieve voordelen bij kinderen.

      

Bron: NU.nl., d.d. 21 april 2011

Het brein (2)

Dat het geheugen met de jaren achteruit gaat is een feit. Wie een dagje ouder wordt merkt dat het moeilijker wordt dingen te onthouden. Dat varieert van vergeten de deur af te sluiten tot een verjaardag. Toch zijn er manieren om dit proces van vergeetachtigheid te vertragen: prikkel je brein tot de aanleg van nieuwe hersenverbindingen door middel van oefeningen. Het is gratis en je hoeft er niet voor naar de sportschool.

Routine
Vroeger dacht men dat wat verloren was gegaan in het brein, voorgoed verloren was. Maar Amerikaanse en Zweedse onderzoekers ontdekten in 1998 dat de hersencellen van volwassenen nog steeds nieuwe onderlinge verbindingen kunnen maken. En dat blijk je zelf te kunnen stimuleren! Onder andere door heel bewust je routines te doorbreken. Hoe vaak pak je niet gedachteloos de boodschappen uit de schappen van de supermarkt. Want je weet: suiker staat naast de koffie, magere yoghurt in het derde pad rechts. En dan maar mopperen dat de supermarkt de indeling verandert. Fout! Routines zijn slecht voor de conditie van je hersenen. Je denkt niet na. De cellen krijgen te weinig prikkels waardoor verbindingen wegvallen en de vergeetachtigheid kan toenemen. Wees dankbaar als je niet weet waar de suiker staat. Wees blij als je op weg naar je zus in het verre Drenthe de weg kwijtraakt. Het dwingt je tot nadenken en dat is goed voor het brein.

TIPS VOOR HET BREIN
Behalve kruiswoordpuzzels oplossen, sudoku's maken en Memory spelen met de (klein) kinderen, is het belangrijk om lekker te wandelen en te fietsen. Beweging verbetert de doorbloeding van de hersenen en dat kan vergeetachtigheid voorkomen. En ook nieuwe dingen aanleren, zoals muziek maken, schilderen of een taal, stimuleert het geheugen. Want je blijft zo steeds met iets nieuws de hersenen verrassen.





Terug naar de inhoud